به گزارش قدس آنلاین، مجری طرح و مدیر شرکت چابک صنعت تبریز امروز در این ارتباط در گفتوگویی با اشاره به مشخصات فنی و کاربردی این طرح اظهار کرد: ویژگی فنی این سیستم با حذف گیربکس و دیفرانسیل از سیستم و به جای آن از یک سیستم هیدرولیک استفاده شده که در چهار چرخ یا بیشتر و یا در تمام چرخها مستقیم نیرو دارد.
بهروز اقبالی در ادامه با تأکید بر اینکه عنصر برجسته و تمایزدهندگی این سیستم، با حذف گیربکس و دیفرانسیل و گاردان از سیستم و جایگزین سیستم هیدرولیک عملا کاهش چشمگیری در هزینهها و ابعاد این خودرو به وجود آمده است، تصریح کرد: این کاهش هزینه و ابعاد این خودرو را برای عام قابل استفاده کرده و میتوانند در جاهای کوچک همچون(مزارع، باغات، معادن، تونل ها و شهرها و ...) استفاده کرد.
مدیر شرکت چابک صنعت تبریز در ادامه با بیان اینکه با انتخاب درست اجزای هیدرولیک، قدرت هیدرولیک چند برابر دستگاههای دیگر با سیستم مکانیک است، یادآور شد: این امر به علت کم بودن اتلاف انرژی است.
این فعال عرصه صنعت استان آذربایجانشرقی گفت: خودروهای موجود در بازار قابلیت چندکاره بودن را ندارند و تنها میتوانند یک یا دو کار تعریف شده را انجام دهند و این نیز به این دلیل است که حرکت خود را از گیربکس میگیرد و تعداد محورهای گیربکس محدود است.
وی اضافه کرد: اما این خودرو با استفاده از سیستم هیدرولیک میتواند به وسیله چند موتور هیدروموتور به تعداد کافی به صورت همزمان محور کار داشته باشد و از آنها استفاده کند و تمام ادوات به سهولت بر روی این دستگاه نصب شود.
اقبالی با اشاره به ادواتی که میتوان بر این سیستم نصب کرد، گفت: ادوات جانبی همچون برفروب، پیکر، جارو، برفخور، غلطک، ویبره، آسفالتتراش، سمپاش، دروگر و ... را میتوان نصب کرد.
این پژوهشگر در ادامه با اشاره به مزیتهای این محصول در مقایسه با سایر سیستمها افزود: نداشتن گیربکس و دیفرانسیل، قیمت ارزان، سادگی ماشین و قابلیت استفاده راحت، پایین بودن هزینههای تعمیر و نگهداری، تنوع کاری ماشین در سطح بالا، قدرت کشش بالا، کم مصرف بودن از لحاظ مصرف سوخت، قدرت مانور بالا، داشتن ابعاد کوچک و سهولت نصب سایر ادوات کشاورزی، صنعتی و معدنی روی دستگاه را میتوان از قابلیتهای این پروژه اعلام کرد.
مدیر پروژه خودروی سنگین و سبک BMT بدون گیربکس و دیفرانسیل با تاکید بر اینکه در صورت حمایتهای لازم از سوی دستگاهها و دولت میتوان سالانه هزار دستگاه را تولید کرد، گفت: در صورت داشتن سرمایهگذار، حمایتهای واقعی از سوی دستگاه و ارگانهای دولتی و به خصوص خرید و یا پیش خرید آن و تهیه زیرساختهای لازم میتوان بیش از اینها تولید کرد.
وی با اشاره به کاربردهای مهم این طرح خاطرنشان کرد: از این دستگاه میتوان در نهادهای دولتی چون شهرداریها، راهسازی، آب و فاضلاب،کارخانجات، کشاورزی و ... استفاده کرد.
این فعال یکی از شرکتهای دانشبنیان آذربایجانشرقی با بیان اینکه نمونه آزمایشی این طرح یعنی تولید مینیلودر و تراکتور تمام شده است، گفت: تولید مینی لودر، تراکتور، بیل مکانیکی و لیفتراک از جمله دیگر برنامههای شرکت چابک صنعت تبریز است.
به گفته وی، پیشبینی شده تولید این دستگاه ۷۰ درصد بازار داخلی و ۳۰ درصد بازار خارجی را تامین کند.
مدیر شرکت چابک صنعت تبریز تصریح کرد: طراحی و تولید انبوه این خودروها را میتوان با اندک سرمایهای تقریبا ۳ میلیارد تومان به مدت دو سال به سرانجام رساند.
منبع: فارس
نظر شما